Friday, March 4, 2011

g uitm dungun.....

mlm td ak dgn kengkawan g uitm dungun sbb ade forum islam....g sebuah bas je,..best jgk pnceramah2 tu.....xkering gusi ak dibuatnye disamping dye smpaikan input2 yg berguna...tp ak heran btl la,,,,lau nk g berhibur msti penuh bas uitm 2...especially kaum adam.....smlm yg ak sdh sgt,,,ade 2 org je siswa yg ikut g forum tu.....tu pun budak semester 1....yg lain xtau la ape citer,,,smpai kt kolej smlm dkt2 kul2....xpela,,,asalkan berbaloi....i like.....ak suke n ak akn ingt ayt penceramah tu.."musuh islam kite adalah yahudi dan nasrani,,jgn biarkan kaum ini menjatuhkan umat islam dgn cara yg kite xsedar..."ustad ni ckp,,yahudi ni pesan kt pengikut2 dye lps dikalahkan dgn solahudin al,ayubi,,jgn lawan org islam dgn senjata..ni adaah peperangan terakhir sbb org islam terlalu kuat dalam peperangan...so,,dye ubh strategi dye dgn menjatuhkan umat islam tanpa kite sdr...cm skrg ni,....kbyakan islam semua pada name je.....mak ak pun slalu ckp,,ade ape pada name?jd,,,msg2 kenala fikir sndiri ape yg perlu kite buat untk menggagalkan strategi mereka 2.....wassalam...

Wednesday, March 2, 2011

hari nih......


Al-Quran Juga ada mengajar kita menjaga kesihatan spt membuat amalan:-


Mandi Pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk
yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita boleh saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.

Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi. Mujarabnya Insayallah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit).

Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrin. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir keruang berkenaan.

Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu. di kuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion+ manakala d alam ikan mengandungi ion-, jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tidakkan balas biokimia yang terhasil yang boleh merosakkan usus kita.

Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzyme banyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam) Wassalam...

Sama2lah kita mengamalkannya.......
WallahuA'lam

Sabda nabi Ilmu itu milik tuhan, barang siapa
menyebarkan ilmu
demi kebaikkan insyaallah Allah akan
menggandakan 10 kali
kepadanya.

Tuesday, March 1, 2011

Cinta.......

ape tu cinta ek??  
ade org tnye sy,cinta tu manis cm cokelat ke? ade jgk yg tnye cinta tu pahit cm hempedu ke?
ssbnarnye ade byk mksud cinta ni....so,,sblum kite tafsir ape2 tntng cinta ni,,better kte selami dulu cm mne cinte ni org interprate..
menurut pngalaman sy la....(ceh,,biar bru stahun jgung pn), cinta ni luas...cinta kt Allah,cinta kt manusia..n cinta kt haiwan...
lau cinta kt Allah 2 xblh la sy nk story kt sini.....msg2 tau kan.....Allah adalah cinta teragung kita....cinta kt manusia plak mcm2 jnis ragam....
lau korg nk tau,,,lau kte jge hbungan dgn org yg kte sayangi 2 elok2 berlandaskan hukum syarak,,,cinta 2 blh jd manis lbh drpd madu n cokelat..mmg la ade sstgh pndapat 2 ckp bercinta 2 haram....tp, mngikut kfhman sy la,,,yg jd haram 2 sbb muda mudi zaman skrg slah guna cinta....dyeorg pkai redah je.....sy ckp cm ni pn sbb nk ingtkan diri sy jgk...mane la tau silap2 kecundang kelembah kehinaan nnti...nauzubillah....ape2 pn......jgn smpai cinta kte kt sseorg 2 melebihi cinta kte kt Allah dan Rasul....Amiiinnn.....

Sunday, January 30, 2011


AMALKANLAH!

1. Doa Mengelakkan Diri Dari Dirogol :


Terjemahan : “Ya Allah, sekiranya Engkau mengetahui bahawa aku beriman denganMu dan RasulMu, dan aku memelihara kehormatanku hanya untuk suamiku, maka janganlah biarkan aku menjadi mangsa orang kafir dan orang zalim”.

2. Doa Mengelakkan Anak Dari Dirogol :


Terjemahan : “Ya Allah, sekiranya Engkau mengetahui bahawa anak perempuanku beriman denganMu dan RasulMu, dan dia memelihara kehormatannya hanya untuk suaminya, maka janganlah biarkan dia menjadi mangsa orang kafir dan orang zalim”.

19 HADITH MENGENAI WANITA
1. Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayangnya yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah s.a.w . akan hal tersebut, jawab Baginda s.a.w., "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia".

2. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah s.w.t. mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan

3. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah s.w.t. mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah s.w.t.

4. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

5. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

6. Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah s.w.t. memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah s.w.t.

7. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah s.w.t. dan orang yang takutkan Allah s.w.t., akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

8. Barangsiapa membawa hadiah, (barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah). Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

9. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah s.w.t. memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).

10. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.

11. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 lelaki yang soleh.

12. Aisyah berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah s.a.w, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab Rasulullah s.a.w., "Suaminya". "Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah s.a.w, "Ibunya".

13. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

14. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga sembahyang dan puasanya.

15. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

16. Syurga itu di bawah tapak kaki ibu.

17. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Nabi s.a.w) di"
 dalam syurga.

18. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya syurga.

19. Daripada Aisyah r.a. "Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuan lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.

Friday, January 28, 2011


Difference between the one you like and the one you love

In front of the person you like, your heart beats faster
But in front of the person you love, you get happy.

In front of the person you love, winter seems like spring.
But in front of the person you like, winter is just beautiful winter.

If you look into the eyes of the one you like, you blush.
But if you look into the eyes of the one you love, you smile.

In front of the person you like, you can't say everything on your mind.
But in front of the person you love, you can.

In front of the person you like, you tend to get shy.
But in front of the person you love, you can show your own self.

You can't look straight into the eyes of the one you like.
But you can always smile and stare into the eyes of the one you love.

When the one you like is crying, you end up comforting.
But when the one you love is crying, you cry with them.

The feeling of like starts from the ear.
But the feeling of love starts from the eye.

So if you stop liking a person you used to like, all you need to do is cover your ears.
But if you try to close your eyes, love turns into a drop of tear and remains in your heart
Forever.